Mälaren runt i kort-kort!

Wohoo FTW! Halvdag i onsdags och strålande väder. Faktiskt första dagen på flera år (känns det som) som det var varmt nog för att köra kort/kort. Strax efter jag avslutat dagens sista Teams-möte och skickat de sista offerterna så drog jag på mig cykelkläderna och rullade ut i värmen. Eftersom det var så fint väder och att jag hade fått hela kvällen fri så bestämde jag mig för att köra min vanliga runda runt Mälaren.

Jag packade in två flaskor, en med vatten och en med sportdricka, några gel och en dubbelsnickers och rullade mot friheten. Det blåste rätt duktigt så jag valde vilken sida av Mälaren jag ville få motvinden respektive medvinden. Alltså antingen få motvinden på södra sidan hem från Strängnäs eller på 55:an från Strängnäs. Jag valde motvinden på södra sidan. Då fick jag medvind nästan hela vägen till Enköping vilket var väldigt trevligt. Den vägen kan vara magiskt dryg med motvind.

På 55:an mellan Enköping och Strängnäs fick jag kraftig kantvind som tillsammans med rätt kraftig trafik gjorde den riktigt läskig. När jag kom från till Strängnäs hade händerna nästan domnat av att jag hållit så hårt i styret. En lastbil åkte så nära att jag skickades ut i gruset på vägkanten. Där var det nära att jag fick byta cykelbyxor pga lastbilsinducerad tarmtömning.

I Strängnäs kom den utlovade motvinden, och jösses vilken motvind det var. Det var som att få en konstant stekpanna i ansiktet hela vägen hem. Jag tänkte på vinden som ett SMS-lån. Jag hade lånat till medvind den första biten och satt just nu och betalade räntan för det på vägen hem. Men vafan. Lev i nuet. Embrace the suck. En vacker dag kommer man sitta på hemmet och tänka tillbaka på de där dagarna i motvind och undra varför man inte gjorde mer.

Efter lite mer än sju timmar och 20 mil var jag tillbaks till färjeläget i Slagsta och missade precis färjan så jag fick vänta en halvtimme på nästa men det gjorde verkligen ingenting. Det var fortfarande varmt och kroppen kändes pigg så jag tog det med ro. Jag var extra nöjd med att jag hade klarat mig runt utan att fylla på vatten någonstans på vägen. Jag hade klarat mig på två flaskor, två gel och halva dubbelsnickersen. Äntligen! Jag känner nog att en liten långcyklarform kommer smygandes. Det här kan bli en bra sommar.

 

Inga kommentarer: