Innecyklingen är här för att stanna!

 Vid det här laget så behöver Zwift knappast någon presentation. Om man inte vet vad Zwift är så är man antingen fullständigt resistent för nyheter eller så har man sovit under en sten de senaste åren. Zwift är dataspelet som har slagit innecyklingen med storm sen det lanserades 2015.

Jag hoppade på Zwift-tåget 2017 och fastnade direkt. Då hade jag tröttnat på att stirra in i ett tejpkryss på väggen och köra mig halvvägs till Nangijala på min Moanark. Förr i tiden gillade jag att vara ute i kylan och köra distans men sen jag fyllde 40 så verkar det som att mitt pannben och ryggrad har mjuknat så nu trivs jag bäst i källaren med mina digitala gubbar. Visst, en solig vinterdag kan vara helt magiskt men enkelheten med att cykla inne är svår att slå. Nu utgör Zwift nästan all min cykling på vintern.

 

Det jag verkligen gillar med Zwift jämfört med andra träningsappar eller program, förutom de sociala bitarna med grouprides och tävlingar är att i Zwift kan du hoppa ut och slentriancykla om du känner för det. Man kan köra distanspass utan att bränna sönder pannbenet. Sen är det jäkligt coolt att man kan stöta ihop med proffs lite här och där. Förra året hittade jag Rolf Aldag ute på vägen och hängde ihop med honom nån mil. På förra månadens Zwift Fondo hamnade jag i samma klunga som André Greipel. Han tog det nog som ett distanspass medan jag körde så hårt jag kunde.

Zwift har gått från att vara en lekplats för snörädda motionärer till en plattform för riktiga tävlingar. Nu när UCI och de flesta nationsförbund har anammat e-cykling som en egen gren så är även SCF med på tåget. Ni som vill börja tävla i Zwift hittar bra information på SCFs hemsida och på Helena Enqvists blogg där jag tycker hon förklarar det på ett bra sätt.

För att få ut det mesta av Zwift så är det smidigt att gå med i de olika Facebook-grupperna som finns, tex Swedish Zwift Riders. Där får du hjälp med det mesta och håller koll på olika uppdateringar och kommande events. De har även en subgrupp för de som vill göra en förändring i sitt lit, tex att gå ner i vikt eller komma i form inför sommaren, där man peppar varandra. Sök efter SZR-Våga är framgång. Jag tror det är en privat grupp så ni får fråga om att bli inbjuden. Om du hellre vill tävla och hålla på så finns det såklart grupper för det.

Till sist två tips. Det första är att du kan köra i Bicyclings egna snygga ställ. För att få fram den så loggar du in på en dator till cykelläge och trycker på P. Då kommer det upp en ruta där du skriver bicyclingmag. Sen kan du fräsa omkring som kingarnas kingking i ditt nya ställ. Jag bytte just från SZRs snygga Sverigeställ till Bicycling. Så nöjd!

 

Ett annat tips, eller kanske mer en trendspaning är att Fler och fler märken tar fram innecyklar-kollektioner. Nu har Shimano släppt ett par inomhusskor, SH-IC100. De har en extra ventilation i sulan och överdelen. Den enda nackdelen jag märkte var att sulan känns lite mjukare än mina ”riktiga” skor. Det kan förstås bero på att sommarskorna är några av marknadens styvaste med stiffness 12. Jag löste det dock med att lägga in ett par hårdare sulor med lite högre hålfot. Det kan vara rätt skönt att spara på finskorna (fin-skorna) så de inte luktar picklad grävling innan säsongen börjar.

 

Jag tror själv att innecyklingen kommer växa ett bra tag till när folk inser att man faktiskt kan träna och tävla och ha kul utan att riskera att bli mosad av ett psykfall i en bil. Med tanke på hur dataspelen har utvecklats de senaste åren så finns det stor chans att vi kan ha riktigt coola cykelspel framöver. Vi får väl se hur länge Zwift är den givna 1:an?

/ZwiftMollo

Inga kommentarer: