Om inte jag kan komma till Mallis så får Mallis komma till mig.

 I normala fall så skulle jag ha varit på Mallorca vid den här tiden på året. En av de sakerna jag saknar med att inte vara på Mallorca förutom värmen, vägarna och öns skönhet så är det milen man matar in i benen. På en normal Mallis-vecka brukar jag skrapa ihop ca 100 mil. Det gör ju att när man kommer hem så har man en rejäl dos cykelmil i kroppen. Det brukar ge ett lyft för uthålligheten. I år såg jag ut att missa det. Om jag inte hade fått en snilleblixt.

Om inte jag kan komma till Mallis så får Mallis komma till mig. Sagt och gjort. Jag bestämde mig för en vecka där jag skulle cykla 100 mil på zwift. Några dagar innan så tickade det över från 999 till 1000 följare på Instagram. Då slog jag ihop Mallisvecka med 1000 km för mina 1000 följare. Snacka om genidrag.

 

 

Hur gick det då? Jo det gick faktiskt över förväntan.

Lördag: Jag tänkte att det var lika bra att dra igång ordentlig så gick upp tidigt och rev av 235 km på 6 timmar. Tiden rullade på snabbt med en bra ljudbok i öronen. När energin sjönk på slutet tog jag till min örondoping Armin van Buuren.

Söndag: Jag vaknade tidigt och benen var sugna på att cykla. Det fick bli en långpanna igen, däremot nöjde jag mig med 20 mil den här gången. Äventyret får ju inte ta slut för snabbt. Antingen att milen tar slut eller att benen tar slut.

Måndag: Benen kändes förvånansvärt bra efter helgen så jag började dagen med 5 mil innan frukost och följde upp det med 10 mil till efter jobbet.

Tisdag: Morgoncykling är för jäkla härligt så jag körde 12 mil innan jobbet. Det fick räcka för den dagen.

Onsdag: Jag började lite lugnt med 6 mil innan jobbet. På eftermiddagen fick jag ett meddelande från Amir som tyckte att jag skulle hänga med på en gruppcykling med ett snabbgäng. 3R 100 steady ride på 3 w/kg. Jag lät mig övertalas och hängde med. Det var högt tempo men benen svarade bra. Jag hängde med hela vägen och fick en superrunda.

Torsdag: Mina mil var snart slut så jag kostade på mig en halv vilodag. Typ som när man åker in till Palma och är lite kulturell mitt i mallisveckan. Det fick räcka med en timme innan jobbet för att se om benen fungerade efter kvällen innan. Rundade av siffrorna lite snyggt så jag skulle få en lagom avslutning på fredagen.

Fredag: Upp och hoppa som en loppa. Klockan 06:00 satt jag på cykeln för att köra Viking Valhallas fredagsmorgon. Jag hade ju bara 95 km kvar och jag ville avsluta så det skulle passa bra tidsmässigt till en öl som after work efter jobbet (jag vet att after work och efter jobbet betyder samma sak) så jag fick nöja mig med 6 mil innan frukost. Några mail och kundsamtal senare var det dags att köra den sista biten och avsluta veckan. Benen kändes retsamt bra så länge jag höll mig runt tröskel eller strax under FTP. En härlig timme senare var jag klar. 1000 kilometer för 1000 följare.

 

 

Nu har jag avverkat 1000 km i min Mallorca-källare. Benen känns helt klart genomkörda men inte överkörda men jag har inte ont någonstans. Både huvudet och kroppen känns på topp och jag är redan sugen på nästa sväng i Watopia. Vad ska man egentligen med Mallorca till?

Siffror från veckan:

  • 26,5 cykeltimmar
  • 1003 kilometer
  • 14203 kcal (enligt Zwift)
  • Vikt vid start 66,8
  • Vikt vid slut 64,1

Hur firar man avslutet på en Mallorcavecka bäst då? Jo med ett bra Mallorcavin såklart. AN/2 är ett klassiskt Mallorcavin som vi brukar runda av cykeldagarna med när vi är där.

 

 

Nu är det väl inte en helt makalös bedrift att cykla 100 mil på Zwift på en vecka. Det var en rolig utmaning för mig själv för att få lite extra mil (?) i benen. Att cykla 24 timmar på Zwift skulle däremot vara en bedrift. Fast sånt gör väl bara riktiga idioter?

/Johan

Inga kommentarer: